2012. augusztus 8., szerda

Fesztivál


A nyár legfelkapottabb rendezvényei. Nincs is annál szabadabb érzés, mint amikor a barátaiddal leruccansz Balatonra/Velencére vagy egyéb helyekre és azt csinálsz, amit akarsz (a legalitás keretein belül). Nappal fürdesz, este tombolsz, kell ennél több? Csak egy hangyányival.. 
A nyaralási kézikönyvem legelső szent pontja, egy igen fontos kritériumnak ad helyet. Ez pedig nem más, mint a komfortosság. Szerintem, a pihentető(!) nyaralás ott kezdődik, ahol az otthoni komfort szinted fölé kerülsz. És számomra ebbe nem nagyon fért bele sem az apartman, sem a lakókocsi, a sátorozás meg aztán végképp nem! Eddig a pontig. A pontig, amikor rájöttem, hogy nem minden nyaraláson kell feltétlenül Buddhára pihenned magad, van az a fajta kikapcsolódás, ami pont ezeken a fesztiválokon történhet csak meg veled. Én hülye meg eddig még egyre sem jutottam el. Igen igen. Ez egy módfelett sokkoló információ volt, az a fajta, ami egy világot omlaszt össze az emberekben tudom tudom… Idén nyáron szembesültem csak igazán ezen balgaságommal. Rettenetesen ki akartam jutni a létező összes magyar fesztiválra, ami mondjuk erre a célra gyűjtögetett pénz híján igen csak lehetetlen küldetésnek bizonyult. Egy lehetőségem maradt csupán. A Sziget. 
Megmondom őszintén soha nem voltam oda meg vissza érte. Na nem azt mondom, hogy utálom és fura negatív képzeteim vannak arról, hogy mi zajlik ott, de valahogy sosem vonzott, tudomásul vettem hogy a hév ilyenkor többet jár, felpakolva sok hátizsákos idegen nyelven gagyarászó emberrel.  Egyszóval közömbös volt, jól megfértünk egymás mellett én és a Sziget. 
Egészen a mai napig, amikor is tudomásomra jutott, hogy mit hagytam ki eddigi életemből még a Volton és a Soundon kívül! Nem kis teljesítmény mindenről lemaradni valljuk be. Minthogy egyetlen fesztiválra sem sikerült idén eljutnom, tervbe vettem, hogy ha törik, ha szakad valahogy, valamelyik nap, kijutok a Szigetre, mert tudni akarom, hogy tényleg olyan jó-e mint ahogy azt egy igazán bizalmas tanácsosomtól megtudtam, akinek igencsak adok a véleményére. 
DE!
 Igazából ez a bejegyzés nem egészen annak indult, hogy rólam és a fesztiválokhoz fűződő eddig nem létező élményeimről cseverésszek, hanem A Fesztiválról meséljek. Szintén nem saját élmények alapján, ami elég nehéz is lenne, hogy miért az kiderül amint belekezdtek.. 


1986 Június 21. Larry Harvey szerelmi bánattól sújtottan barátjával Jerry James-el, San Francisco strandján elégettek egy saját készítésű, hatalmas fából készült embert. Az arra járókat magával ragadta ez a fajta drasztikus önkifejezés és ünneplésben végződött a faember égetése. Ez a spontán összeverődött tömeg megfogadta, hogy innentől kezdve minden évben megtartják ezt a ceremóniát. Megszületett a Burning Man.

A rendezvény azóta a hatalmas létszám okán kénytelen volt elköltözni egy nevadai sivatag kellős közepébe, felépítve a rendezvény idejére egy rendes várost csakis fából! Annak ellenére, hogy a terület bazi nagy, csak 50 ezer ember fér el a fesztiválon. Erre a teltházra először tavaly került sor.
Mint mondtam, ez A Fesztivál. Ami itt zajlik az nagyon kemény. Pénzért semmit nem lehet kapni a jegyen kívül, rengetek, kaját kell vinned magaddal, amit idő közben meg is kell majd osztanod a többi Burnerrel (Fesztiválozóval), csere keretein belül. Rengetek, művész érkezik ide, hogy megépítsék azokat a monumentális faszobrokat. Abszolút profit mentesen dolgoznak csak úgy, mint a fellépők. A rendezvény végén mindent felgyújtanak, és Burning Man városának (ami egy hétre Nevada legnagyobb városai közé tartozik) híre hamva sem marad. Ez után az élmény után mindenki egy kicsit másként látja a világot, mindenki sokkal felszabadultabb.  A képeket elnézve, el is hiszem.

















Az idei Burning Man-re már minden jegy elkelt, amin egyenlőre azért nem tudok sajnálkozni mert még annál is több pénzbe kerülne kijutni Nevadába és hazajönni mint amennyibe bele merek gondolni. De egyszer.. Egyszer azért szívesen megnézném. :)

XX